Tuesday, January 7

daily makeup stuff ...

assalamualaikum w.b.t 

errmm.. hari ni terasa nak update pasal makeup yang saya gunakan... semua orang tau yang Nurikhna Izzati ni obses pada makeup.. keluar rumah mesti tak tinggal eyeliner n lip balm.. yla kann.. takkan nak keluar rumah n orang tegur.. "eh! baru bangun tidur ke?" or "kenapa kau nampak cam sakit" .. no ! no ! no ! saya takkan biarkan ayat tu dengar kat telinga saya.... tujuan saya makeup ni bukanlah nak menunjuk-nunjuk kat lelaki bukan muhrim.. bukan nak mempamerkan kecantikan or ape-ape yang sama maksud dengannya.. saya cuma berhias untuk menjadikan diri lebih konfiden dan berhias tu kan lumrah fitrah wanita.. saya mengaku saya seorang gadis yang sangat obses kepada alat-alat solek ni.. kadang-kadang sampai over plak solek.. tapi saya tak kisah ape orang cakap.. asalkan hati saya hepy n puas... bukan saya dok tenyeh kat muka orang n bukan saya beli guna duit orang.. saya kerja n saya guna gaji saya untuk benda yang saya suka... Opss ! termembebel... huhu ok..

let's start ...

bermula dengan makeup mata.. 


eyeshadow from M.A.C.. memang kaler dalam palette ni sangat natural.. very suitable for daily makeup.. kalau nak over sikit baru saya gunakan warna pink n untuk crease saya biasa gunakan warna dark brown..  saya sangat suka palette ni sebab kadang-kadang saya boleh gunakan warna2 dalam ni untuk lukis brows n wat jadi blusher..


ini adalah koleksi eyeliner saya .. ada Revlon colorstay gel liner.. In2it liquid eyeliner .. white n gold M.A.C eyeliner n yang penutup brown tu eyeliner fav saya.. from V'asia.. memang sangat senang nak apply n cepat kering.. best sangat !

untuk muka plak...


untuk g kerja or jalan-jalan memang saya akan guna BB cream.. BB cream saya from Maybelline.. Clear Smooth BB cream.. best ! so far pakai memang alhamdulillah takde masalah.. dewy finish.. light coverage je..  yang saya pakai ni code NATURAL..


lepas ratakan BB cream biasanya saya akan letak concealer kat area bawah mata yang ada panda eyes tu.. concealer ni from Silkygirl.. 


abis sapu concealer baru la saya pakai compact powder ni.. also from Maybelline.. Clear Smooth code NATURAL jugak.. 

untuk bahagian pipi..



gambar atas merupakan blusher yang memang biasa saya gunakan.. biasanya saya tak guna warna shocking pink tu sebab over sangat.. saya hanya gunakan light-light je bak kata orang.. gambar bawah merupakan blusher baru saya.. memang bez.. nampak over tapi tak.. jangan la apply banyak-banyak kalau tak nak over.. 


untuk bibir plak...



sebelum apply lipstick biasanya saya akan apply lipbalm dulu.. so far 2 lip balm ni saja yang ok kat bibir saya yang kering ni.. bila pakai memang feeling baby-baby.. HAHAHA



lepas tu saya akan lukis dulu bibir menggunakan lipliner from M.A.C ni... 
 

after that baru la apply lipstick.. dua-dua lipstick ni from M.A.C.. kalau tiba mood over memang saya melaram dengan warna merah ang ang tu.. tapi kalau untuk mood biasa-biasa je saya pakai warna pink tu.. natural sangat warna dia..


kadang-kadang bila takde mood nak pakai lipstick tukar plak dengan lip int.. cuma lip tint buat bibir saya kering.. memang kena slalu apply lip balm...
 
makeup remover..


dah makeup sakan takkan nak padam tu cincai-cincai je.. kena la jaga kulit tu.. saya gunakan makeup remover from Silkygirl.. n biasanya saya gunakan from Maybelline.. sama je..  benda ni penting sebab kita mesti remove makeup dengan betul agar kulit terjaga elok..

brushes..

so far saya takde koleksi brush yang superb lagi.. kan amatur lagi.. lom mampu nak beli brush... ni je yang saya ada..



tu saja untuk daily makeup stuff saya.. ada lagi yang bukan untuk daily.. tapi nanti-nanti je la.. hehe 

k... Sekian...

No comments:

Post a Comment