Sunday, August 4

cikgu harapan negara.. :D

assalamualaikum w.b.t

entry ini ibarat entry awal bulan... walaupon tidak seronok untuk dibaca tetapi lantak la... asalkan haku puas hati.. hekhek

minggu ni genap 2 minggu... bukan 2 minggu couple tau... 2 minggu menjadi guru ganti di SK Shah Alam, Sek 16.... agak-agak kalau buat video then up dalam youtube leh meletops tak?? hehe 

sejujurnya setelah 2 minggu ni.. macam-macam pengalaman dan iktibar saya dapat.. ari first saya masok kelas... saya perkenalkan diri saya.. "nama saya Nurikhna Izzati Abdul Rahman... saya gantikan cikgu Intan yang bersalin".. then dorang tanya.. "kitorang panggil cikgu ape? izzati ke?".. saya jawap.. " boleh jugak ".... hehe so start dari hari tu... cikgu izzati selalu disebut-sebut... saya mengajar matapelajaran matematik untuk kelas darjah 1 Berlian,4 Delima,5 Berlian,5 Zamrud,5 Delima.... sivik untuk darjah 6 Zamrud.. n seni untuk darjah 5 Zamrud... semua kelas-kelas ni sangat-sangatlah mencabar mental dan fizikal cikgu izzati ni... Ya Allah !! berlari-lari,panjat-panjat,ejek-ejek n nangis-nangis... semua tu jadi perkara biasa.. yang tak biasanya untuk cikgu ganti ni... paling susah masok kelas darjah 1... rasa kena mengucap banyak kali... sekejap ada yang menangis.. sekejap ada yang bertumbuk.. sekejap lagi ada yang g tandas secara berkumpulan.. kalau tak berkumpulan dorang g secara solo tapi dalam skala 5 minit seorang... susah btol nak kawal.. makin kecik makin susah nak kawal.. saya dalam masa 2 minggu ni da berubah daripada seorang yang lemah lembut pijak semut pon tak mati menjadi singa yang sentiasa marah sambil menjerit dan memegang pembaris rotan... effect dari perubahan tu saya pon hilang suara dan batok-batok... terus tak boleh mengajar... semuanya memerlukan bantuan murid yang dipercayai untuk memberi arahan.. tu pon dorang bukan dengar...

dari pengalaman saya ni.. saya fikir.. mungkin saya juga buat dekat cikgu saya dulu macam tu dan inilah perasaan beliau masa tu.. sekarang saya da paham... saya minta maaf banyak-banyak cikgu..bukan mudah nak jadi cikgu.. bukan senang kerja cikgu ni cam masyarakat sekeliling fikir... masyarakat hanya tahu cakap " eleh! keje cikgu.. sekerat hari.. lepas tu balik la.. tido".. cakap memang senang ea cik kak cik kak sekalian... lalui dulu sesuatu tu sebelum sesedap mulut je nak bercakap.. always put yourself in other's shoes..... 

bukan tu je.. saya pon jadi guru kelas... disebabkan saya ganti guru bersalin yang jadi guru kelas so saya memang 100% ambil tugas dia... segala-gala saya uruskan... kedatangan harian,kad gigi,data peribadi n macam-macam lagi... cikgu izzati ni la yang buat.. tercungap-cungap cikgu yang tak memahami tugas sendiri... nasib baik ada mentor.. hehehe 


kena study dulu sebelum masok kelas.. :)

untuk semua.. hargailah jasa guru-guru yang mengajar kita.. 


sekian..



5 comments: